Comisar european: Două treimi din consumatorii români nu au încredere că justiţia le poate apăra drepturile

Comisarul european Neven Mimica a declarat, vineri, că aproximativ două treimi din consumatorii români nu au încredere că justiţia le poate apăra drepturile, dar a subliniat că, în general, gradul de conştientizare a drepturilor pe care le au a crescut în urma lansării campaniei din 2012.

CROATIA-EU-ECONOMY-DIPLOMACY“Drepturile puternice protejează consumatorul împotriva practicilor ilegale de comerţ. Sunt drepturi care, de asemenea, ajută la construirea încrederii de care are nevoie consumatorul pentru a profita de toate oportunităţile pieţei online şi ale pieţei europene”, a declarat, într-o conferinţă de presă, comisarul european pentru protecţia consumatorului, Neven Mimica, aflat în vizită în România, citat de Mediafax.

Oficialul european a precizat că aşteaptă cu nerăbdare ca noua Directivă care “consolidează drepturile existente consumatorilor” şi care intră în vigoare de la 13 iunie să fie aplicată în toate statele membre, inclusiv în România.

“Astăzi aş vrea să vă împărtăşesc angajamentul meu de a răspunde provocării de a face ca aceste drepturi să funcţioneze în practică”, a spus Mimica, adăugând că, în 2012, Comisia Europeană a făcut “un prim pas important” de a creşte gradul de conştientizare a consumatorilor din România, prin campania “E dreptul tău. Acţionează”.

Comisarul a explicat că această campanie a avut “un impact pozitiv”, ultimul sondaj realizat în perioada mai-iunie 2013 şi prezentat vineri la Bucureşti arătând o creştere “a gradului de conştientizare” a drepturilor lor de către consumatorii români.

Totodată, campania a avut impact şi asupra retailerilor care au conştientizat faptul că trebuie să respecte drepturile consumatorilor. “Magazinele care vând electrocasnice, electronice şi agenţiile de voiaj se pare că au înţeles foarte bine acest lucru pentru că şi-au îmbunătăţit imaginea în faţa consumatorilor, iar încrederea în activitatea lor a crescut cu aproximativ 10% comparativ cu 2011”, a precizat comisarul european, avertizând însă că “mai rămân multe de făcut”.

Totodată, el a afirmat că numărul repondenţilor care spun că furnizorii de servicii şi retailerii nu le respectă drepturile rămâne ridicat.

“Trei din 10 repondenţi cred că băncile sau alte instituţii de credit nu respectă regulile şi drepturile privind protecţia consumatorilor. 28% din consumatori au spus că nu au încredere în furnizorii de internet sau firmele de tip teleshopping. E nevoie să facem eforturi, şi nu doar din partea comercianţilor. Acest sondaj arată că, în pofida îmbunătăţirilor, cam două treimi (62%) din consumatorii din România încă nu au încredere în sistemul de justiţie că le-ar putea apăra drepturile, comparativ cu 70% înainte (de începerea campaniei)”, a subliniat comisarul pentru protecţia consumatorilor.

Referitor la Directiva privind drepturile consumatorilor, care intră în vigoare pe întreg teritoriul UE, începând cu 13 iunie, Neven Mimica a declarat că ea conţine mai multe drepturi noi.

“Mă voi referi la dreptul de a se răzgândi cu privire la produsul achiziţionat online, de oriunde din UE. Poţi să returnezi produsul în 14 zile de la data achiziţionării. Tot ce trebuie să plăteşti este costul expediţiei. Asta dacă vânzătorul a specificat acest lucru la momentul achiziţiei. În caz că acest lucru nu a fost specificat, nici acest cost nu trebuie acoperit de consumator”, a explicat comisarul.

Guvernul României a adoptat, miercuri, o Ordonanţă de Urgenţă prin care a fost transpusă în legislaţia naţională Directiva privind drepturile consumatorilor.

Noua legislaţie, care se adresează în special comerţului online, elimină tarifele şi costurile ascunse pe internet, oferă o mai mare transparenţă a preţurilor şi interzice opţiunile predefinite pe site-uri.

Totodată, consumatorii vor avea la dispoziţie 14 zile pentru a se răzgândi cu privire la un bun sau un serviciu achiziţionat şi vor beneficia de mai multe drepturi în ceea ce priveşte rambusarea.

 

.

 

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.