Consiliul UE a adoptat noi norme pentru șoferii de camion. Ministrul român al Transporturilor: Propunerile de compromis ale Austriei contravin intereselor României

Propunerile de compromis ale președinției austriece a Consiliului Uniunii Europene cu privire la Pachetul Mobilitate I (rutieră) nu sunt acceptabile din punctul de vedere al intereselor României, a precizat ministrul demisionar al Transporturilor, Lucian Șova, care a participat la ultima reuniune a Consiliului Uniunii Europene Transport, Telecomunicații și Energie (TTE) din acest an, desfășurată la Bruxelles, sub președinția austriacă a Consiliului Uniunii Europene.

Foto: Wikipedia

Lucian Şova a participat la ultima reuniune a Consiliului Uniunii Europene Transport, Telecomunicaţii, Energie (TTE) din acest an desfăşurată la Bruxelles pe agenda discuţiilor regăsindu-se subiecte precum: Pachetul mobilitate I (rutieră), Pachetul mobilitate II privind transportul combinat de mărfuri şi Pachetul de mobilitate III privind gestionarea siguranţei infrastructurii rutiere.

De altfel, ministrul Finanțelor Eugen Teodorovici și ministrul Transporturilor Lucian Șova au preluat marți, în mod simbolic, ștafeta președinției Consiliului Uniunii Europene de la omologii lor din Austria la nivelul formațiunilor de lucru ale Consiliului, în speță Consiliul Afaceri Economice și Financiare (ECOFIN) și Consiliul Transporturi.

”Pentru România, cele mai sensibile aspecte din pachet rămân: întoarcerea acasă a vehiculului şi a conducătorului auto, odihna în cabina vehiculului, cabotajul şi regulile speciale de detaşare şi apreciem că ar trebui depuse toate eforturile necesare în cadrul acestei reuniuni pentru îmbunătăţirea textelor actuale. Deşi este de dorit obţinerea abordării generale pe pachet, aceasta nu ar trebui totuşi să se realizeze în orice condiţii”, a declarat ministrul Transporturilor, Lucian Şova, la dejunul de lucru pe tema Pachetului Mobilitate I, potrivit unui comunicat al ministerului de resort.

Propunerile de compromis ale președinției austriece în forma actuală, cel puţin prin raportare la aspectele sensibile din pachet, nu sunt acceptabile din perspectiva obiectivelor şi intereselor României, a precizat ministrul Transporturilor.

”Pentru a putea susţine obţinerea abordării generale este nevoie ca PRES AT să prezinte soluţii reale şi echilibrate de compromis, care să ne ofere suficiente garanţii că modificarea legislaţiei în vigoare nu vizează introducerea unor bariere suplimentare de acces la ocupaţie şi la piaţă, a unor prevederi de natură să discrimineze operatorii de transport rutier în funcţie de statul membru de stabilirea şi/sau a unor prevederi care vor contribui la creşterea nejustificată a sarcinilor administrative şi financiare pentru întreprinderi”, a explicat ministrul Lucian Şova.

Pachetul de mobilitate rutieră are ca scop armonizarea şi simplificarea regulilor aplicabile în transport, o mai bună implementare a acestora în toate statele membre, susţinerea echităţii sociale, reducerea impactului negativ al transportului rutier asupra mediului înconjurător şi încurajarea inovaţiei.

Norme mai clare, mai echitabile și mai ușor de aplicat pentru șoferii de camion

La data de 4 decembrie, Consiliul UE a convenit asupra poziției sale (abordare generală) în ceea ce privește o reformă esențială a sectorului transportului rutier, care include condițiile de muncă ale conducătorilor auto, norme speciale privind detașarea conducătorilor auto în transportul internațional, accesul la piața transportului rutier de mărfuri, precum și o mai bună aplicare a legislației. Reforma este concepută pentru a asigura un echilibru adecvat între condițiile de muncă ale conducătorilor auto și libertatea prestării de servicii transfrontaliere de către operatori. De asemenea, aceasta va oferi claritate sectorului și va pune capăt interpretărilor naționale divergente ale normelor.

Transportatorul ar trebui să organizeze programul de lucru al conducătorilor auto astfel încât aceștia să se poată întoarce la domiciliu (țara de stabilire a transportatorului) cel puțin o dată la patru săptămâni – sau, în cazul în care conducătorul auto alege să beneficieze de două perioade de repaus săptămânal reduse, după trei săptămâni pe drum, anunță un comunicat al Consiliului Uniunii Europene.

Pentru a se asigura condiții de muncă adecvate pentru conducătorii auto, perioada de repaus săptămânal normală trebuie să se desfășoare în afara cabinei. Cu toate acestea, pentru a aborda problemele de ordin practic în găsirea unui spațiu de cazare adecvat, perioada de repaus săptămânal normală poate, în mod excepțional, să fie petrecută în vehicul, cu condiția îndeplinirii anumitor criterii.

”Acordul de astăzi va oferi norme mai echitabile pentru conducătorii auto și societățile de transport și o mai mare eficiență pentru autoritățile naționale de control. Conducătorii auto profesioniști vor beneficia de condiții de muncă mai bune, iar societățile care își desfășoară activitatea în diferite state membre vor avea de câștigat de pe urma unei certitudini juridice sporite și a unei birocrații mai reduse. Obținerea unui acord cu privire la aceste propuneri a reprezentat o prioritate majoră pentru președinția austriacă”, a precizat Norbert Hofer, ministrul austriac al Transporturilor, Inovării și Tehnologiei.

Reforma clarifică modul în care conducătorii auto profesioniști vor beneficia de principiul remunerației identice pentru o muncă identică efectuată în același loc. Regula generală ar fi aceea că, dacă o operațiune este organizată în așa fel încât să nu fie afectată legătura dintre activitatea conducătorului auto și statul membru de stabilire, conducătorul auto ar trebui să fie exclus de la normele privind detașarea. Acest lucru înseamnă că operațiunile de transport bilateral sunt excluse în mod explicit. Pe drumul către țara de destinație și pe drumul de întoarcere, sunt permise maximum două activități suplimentare de încărcare/descărcare în ambele sensuri fără a intra sub incidența regimului de detașare. Tranzitul este, de asemenea, exclus. Pentru toate celelalte tipuri de operațiuni, inclusiv cabotajul, regimul de detașare ar urma să se aplice integral din prima zi de funcționare. Normele speciale privind detașarea ar trebui să fie instituite în termen de 18 luni de la intrarea în vigoare a actului juridic în cauză.

Propunerile fac parte din primul pachet privind mobilitatea, prezentat de Comisie în iunie 2017.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.