Transportatorii rutieri din România şi alte 14 ţări membre ale UE resping Directiva privind detaşarea lucrătorilor

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a anunțat, vineri, semnarea unei Declarații comune, împreună cu alte 14 asociații ale transportatorilor rutieri din Uniunea Europeană (UE), împotriva aplicării Directivei privind detașarea lucrătorilor care efectuează operațiuni de transport internațional în spațiul UE.

Foto: EC Audiovisual Service

Documentul a fost parafat cu asociații de transportatori rutieri din: Bulgaria, Cehia, Danemarca, Estonia, Grecia, Ungaria, Irlanda, Letonia, Lituania, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovacia și Spania, se arată într-un comunicat remis presei.

Potrivit sursei citate, UNTRR alături de celelalte asociații semnatare ale Declarației comune nu sunt de acord cu propunerea Comisiei Europene pentru o Lex Specialis, care presupune ca transportul internațional (tranzit, transport bilateral și transport intracomunitar ‘cross-trade’) să fie subiect al Directivei privind detașarea lucrătorilor și care intenționează să creeze numai o derogare marginală.

Aplicarea Directivei privind detașarea lucrătorilor la toate transporturile internaționale în care lucrători hipermobili traversează frontierele în fiecare zi, contravine rațiunii directivei în sine, deoarece intenția a fost de a aplica regulile de detașare angajaților care lucrează luni sau ani pe teritoriul unui stat membru, altul decât statul în care șoferul lucrează în mod obișnuit, susțin reprezentanții UNTRR. Aceștia menționează că regulile de detașare sunt astfel inaplicabile pentru angajații care lucrează la nivel de zile sau chiar ore în diferite state membre.

UNTRR apreciază că aplicarea Directivei privind detașarea lucrătorilor nu va putea fi implementată din cauza provocărilor administrative ridicate și complexe pe care le provoacă. “Directiva va impune aplicarea numeroaselor legislații naționale la un salariu lunar — autoritățile de control și companiile vor trebui să lucreze cu până la 20 de legislații naționale diferite, în funcție de țările unde operează în fiecare lună, cu până la 50 de salarii minime diferite pe legislație, în funcție de vechimea șoferului, de camion, de mărfurile transportate”, notează Uniunea Transportatorilor.

În schimb, aplicarea Directivei privind detașarea lucrătorilor la transportul internațional nu ar asigura o Piață Unică mai puternică, iar propunerea va diminua potențial creșterea în UE, deoarece va crește costurile operațiunilor de transport internațional și, astfel, va duce la o scădere a comerțului transfrontalier.

În viziunea UNTRR, acest lucru ar slăbi piața unică și ar afecta negativ situația financiară generală și ratele de ocupare a forței de muncă din Uniunea Europeană.

Citiți și: Franța, Austria, Cehia și Slovacia vor un acord european privind lucrătorii detașați. Emmanuel Macron: Directiva actuală trădează spiritul european și alimentează populismul

Președintele francez Emmanuel Macron, cancelarul austriac Christian Kern, premierul ceh Bohuslav Sobotka și omologul său slovac Robert Fico au transmis că își doresc reformarea situației lucrătorilor detașați din Uniunea Europeană.

Reglementările europene actuale prevăd că lucrătorii detașați plătesc asigurările sociale și impozitele pe salarii la nivelul țărilor de origine, chiar dacă prestează activități în țări mai bogate, unde nivelul contribuțiilor respective este mai ridicat. Unele state europene susțin că astfel se creează o competiție neloială pe piața muncii, în timp ce altele consideră că este vorba despre un avantaj concurențial legitim. 

Citiți și: UPDATE LIVE VIDEO & TEXT Emmanuel Macron și Klaus Iohannis au discutat despre directiva UE privind lucrătorii detașați: Trebuie eliminate suspiciunile că unii sau alții iau locul de muncă altora

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.